Je weet als geen ander dat het werk als milieuprofessional belangrijk is.
Tegelijk weten we dat de transitie sneller moet. De not-for-profit netwerkorganisatie United Economy biedt nu het Kiesmerk aan waarmee we samen die transitie kunnen versnellen. De kern is dat duurzame bedrijven ervoor kiezen om meer bij elkaar in te kopen, ondersteund door consumenten.
Zo begint een artikel geschreven door Henk van Arkel (bestuurslid United Economy en directeur STRO) en Laura Berns-van Unen (waarnemend community-manager bij United Economy), gepubliceerd in het tijdschrift Milieu. Hieronder een samenvatting.
Tal van landelijke organisaties zijn al partner, zoals MVO-Nederland, Happy Planet Professionals, BioNederland, MKB in transitie en KlimaatPositief Ondernemen. Bedrijven die meedoen vinden elkaar via een handelsomgeving en maken zich herkenbaar middels het ‘United Economy Kiesmerk’. Milieuprofessionals kunnen hen helpen de doelstellingen van het Kiesmerk te halen. Ook helpt United Economy hen aan nieuwe relaties.
Een economie van samenwerking en duurzaamheid
United Economy wil met de Kiesmerk-samenwerking de groeiende groep bedrijven die stappen zetten richting duurzaamheid economisch versterken. Dat doen we door die bedrijven economisch met elkaar te verbinden. Door zoveel mogelijk bij elkaar in te kopen én kennis te delen ontstaat een krachtige gemeenschap van bedrijven. Met de brede steun denkt United Economy dat na enige tijd 0,5% van de Nederlandse bedrijven mee gaan doen.
Geen keurmerk, maar een bewuste keuze
United Economy gelooft dat samenwerking essentieel is voor de versnelling van de transitie naar een duurzame economie. Bedrijven die de keuze maken voor samenwerking binnen United Economy gaan het United Economy Kiesmerk gebruiken. Dit is nadrukkelijk geen keurmerk; het is een keuze voor een betere toekomst, waarbij bedrijven zich committeren aan drie belangrijke principes:
- Deelnemers kiezen voor samenwerking, met de voorkeur voor zaken doen met andere bedrijven die het Kiesmerk dragen.
- Uiteraard kiezen ze ervoor hun bedrijf steeds stappen te laten maken die positief uitpakken voor sociale, lokale klimaat- en milieuwaarden.
- Bovendien zijn de bedrijven transparant over hun huidige duurzame praktijken en toekomstige ambities.
Consumenten kiezen voor duurzaamheid
Zo’n netwerk van bedrijven die kiezen voor duurzaamheid is ook zeer aantrekkelijk voor consumenten. Zij weten dat een aankoop bij een bedrijf met het Kiesmerk betekent dat hun geld bijdraagt aan de transitie naar de circulaire sociale economie. Deze keuze van de consumenten is niet alleen goed voor onze planeet, maar het helpt ook de omzet van deze bedrijven te laten groeien. En dat is precies wat bewuste consumenten willen: hun geld uitgeven op een manier die goed is voor de wereld.
Circulair geld: extra kracht geven aan de transitie
Voor bedrijven die daaraan toe zijn, biedt United Economy ook nog de kans om circulair geld (Uniteds) te gebruiken. Hierbij wordt de koopkracht nog steviger vastgehouden binnen de circulaire economie. Dit systeem is vrij van rente en speculatie, en helpt de groeidwang en instabiliteit van het traditionele financiële systeem te verminderen. Voor alle duidelijkheid: onderlinge betalingen tussen bedrijven die het Kiesmerk dragen, kunnen gebeuren via een gewone bankrekening. Daarnaast is er de mogelijkheid om de circulaire rekening te activeren, wat een interessant perspectief biedt, omdat betalingen via die rekening een circulair karakter meekrijgen.
Voordelen voor milieuprofessionals
Voor een milieuprofessional is de United Economy handelsomgeving dé plek om bedrijven te vinden. Dit maakt kennisdeling en samenwerking een stuk eenvoudiger. Bovendien creëert het extra omzet en groei door het delen van klanten en ideeën.
Een praktijkvoorbeeld
Er is een ICT-bedrijf dat al zeven jaar deel uitmaakt van United Economy. Door deelname aan United Economy en het gebruik van circulair geld verbindt het bedrijf zich steeds verder in de duurzame ketens. Het schakelde over op groene stroom geleverd door een van de deelnemers, least elektrische voertuigen bij een andere deelnemer en koos voor duurzaam printerpapier. Zo maakt het bedrijf, samen met zijn leveranciers, de wereld stap voor stap beter.
Doe mee aan de duurzame toekomst
Als je meer wilt ontdekken over United Economy, bezoek dan www.unitedeconomy.nl en verken de aangesloten ondernemingen. Kies voor verbinding en wordt ook deel van deze beweging. Dit kan op individueel niveau en/of als zakelijke deelnemer. Ben je al aangesloten? Help dan mee het netwerk te vergroten en wijs gelijkgestemde bedrijven of individuen op de mogelijkheden om ook het Kiesmerk te onderschrijven en mee te doen in de samenwerking voor een groenere en socialere toekomst. Alle organisaties en individuen met een passie voor duurzaamheid zijn van harte welkom.
Het complete artikel is hier te downloaden.